Hvem kan søke støtte?

Vi vet at gode ideér kommer i mange ulike varianter og vi ser stort mangfold blant gründere og selskaper som kvalifiserer for støtte. Første steg er derfor at du tar kontakt og så finner vi ut sammen om ditt prosjekt kvalifiserer.

Hva kan du søke om hos oss:

To personer som jobber sammen og diskuterer.

Våre investeringer skal gi selskaper støtte til å vokse og lykkes

I et større bilde bidrar nyskaping og vekst til flere arbeidsplasser og på den måten er
vi med på å bygge gode lokalsamfunn.
Du kan søke støtte hos oss hvis du holder til i Time, Klepp, Hå eller Gjesdal.

Bilde av spire på Særheim

Modningstipend: En mulighet for deg som gründer å utforske din idé

Beløp kr 50.000 – 67.000.

Passer for deg som er i Fase 1:
Tidlig oppstartsfase hvor det er behov for å strukturere opp prosjektet og planlegge for validering av problem og behov.

Investeringen kan brukes til å utløse offentlige støttemidler.

Flere vekster plantet på Særheim

Investering: Vi investerer i lovende selskaper for å fremme vekst.

Beløp kr 500.000 – 1 000 000
Passer for deg som er i Fase 2 eller 3:
Byggefase eller vekstfase. Du trenger vekstkapital til f.eks. produktutvikling og/eller kommersialisering.

Investeringen kan brukes til å utløse offentlige støttemidler.

Hva kjennetegner de ulike fasene?

Fase 1

Idéutvikling er første steg mot suksess for nye selskaper.

I denne fasen er det fokus på å identifisere og utvikle en idé, gjerne basert på innsikt i behov, trender eller teknologi. Det er høy usikkerhet, og arbeidet handler om å validere problem og løsning.

Ikoner som er satt sammen. En halvsirkel oppå en sirkel.
Fase 2

Markedsavklaring er kritisk for å realisere din forretningsidé.

Markedsavklaring hjelper deg å forstå kundens behov.
Ideen konkretiseres til et testbart konsept og bedriften jobber med markedsavklaring, prototyper og tidlig brukerinnsikt for å redusere risiko og avklare potensial.

Ikoner som er satt sammen for å symbolisere et lite hus
Fase 3

Kommersialisering er nøkkelen for å bringe produktet til markedet

En solid plan er avgjørende for suksess. Produktet testes i reelle omgivelser, gjerne med betalende kunder. Formålet er å validere forretningsmodell og betalingsvilje - og tilpasse løsningen før skalering.

Ikoner som viser en rakett klar til utskytning
Fase 4

Skalering åpner dører til nye markeder og nye muligheter for vekst.

Produktet er markedsvalidert og har en klar vekststrategi. Fokus ligger på kommersialisering, organisasjonsbygging og internasjonalisering.

Ikoner som er satt sammen for å symbolisere et stort komplekst hus.

Ønsker du å vite mer om dine muligheter?